بدرقه سریال پربیننده شبکه یک با چند توصیه/شرایط ساخت فصل سوم «دودکش» چیست؟
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۵۴۰۲۳
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پخش سریال کمدی «دودکش ۲» به کارگردانی برزو نیک نژاد و تهیه کنندگی زینب تقوایی در حالی به تازگی در شبکه یک سیما به پایان رسید که صحبتهای مخاطبان و منتقدان درباره آن نشان از گوناگونی و تنوع گسترده نظرات دارد. سریالی که در برهوت کمدی در تلویزیون و همزمان با یکی از پربینندهترین باکسهای تلویزیون آن هم در شبهای تابستان، گرمای خاصی به آنتن بخشید و لحظاتی شاد را خلق کرد، اما همچنان برای رسیدن به نقطه ایده آل و از حیث استفاده از تمام پتانسیل هایش، جای تأمل و بررسی بیشتری دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در واقع با احترام به مطالبههای زیادی که برای ساخت سری بعدی «دودکش» وجود دارد، در این مطلب تلاش کردیم با اشاره به نقاط قوت سریال، پیشنهادهایی برای بهتر شدن آن و بسترسازی برای باقی ماندن آن به عنوان برندی قابل اطمینان و جذاب را مطرح کنیم.
کاراکترهای «دودکش ۲» به مثابه سرمایهای خوب
آنچه همواره در سیر شخصیت پردازی Characterization در درام مورد توجه بوده، این است که شخصیتها به مثابه ستونهایی قابل اتکا که گاه باید جور خط قصههای کمرنگ را نیز متحمل شوند، باید ابتدا با مهارت توسط نویسنده پرداخته شوند و روند هویت مندی و تولد را طی کنند. در مرحله بعد کارگردان این شخصیتها را باید با هوشمندی ورز داده و سر و شکل شان را متصور شود تا به بازیگران انتقال دهد و در نهایت باید بازیگران با درک درست از شخصیت و برقراری ارتباط با او نقش خود را خلق کنند.
در سری دوم مجموعه «دودکش»، برزو نیک نژاد در مقام نویسنده و کارگردان این فرصت را داشته تا دو مرحله نخست را به موازات یکدیگر طی کند. در ادامه انتخاب درست بازیگران سبب شده تا ما در «دودکش» شاهد آدمهایی صیقل خورده و از جنس همین مردم باشیم.
مثلاً فیروز مشتاق (هومن برق نورد) میتواند پدر یا برادر بزرگتر خیلی از ما یا اطرافیانمان باشد. او با تمام لغز خوانی و قمپز در کردنهایش، یک آدم قابل شناسایی و درک و البته همدلی برانگیز است. فیروز در مرحله خلق به مدد دانستههای نویسنده و ظرفیتهای کمدی، شخصیتی شده که در عین ذات خوب، ویترینی گاه پرآشوب، مملو از غرولند و پر از به قول خودش «اولدورم بولدورم» دارد! با این وصف او همچنان و بی اغراق محبوبترین و دلنشینترین کاراکتر «دودکش ۲» است. جالب آنکه نویسندگان در سری جدید تلاش کرده بودند برای این کاراکتر، تکیه کلامهای بیشتری بنویسند و چلنج بیشتری میان او و دیگر کاراکترها ایجاد کنند.
فیروز به عنوان قهرمان «دودکش ۲» همچنان فردی در دسترس است که تماشاگر او را میفهمد. حتی اگر تصمیم بگیرد از طریق پیجر بیمارستان با پسرش صحبت کند یا مدام توی ذوق بهروز (امیرحسین رستمی)، برادر خرابکارش بزند! تماشاگر به او حق بدهد یا خیر، ولی در نهایت با او همدردی میکند و ارتباط میگیرد. این مسئله درباره دیگر کاراکترهای سریال نیز صدق میکند.
با این وجود، اما «دودکش ۲» در زمینه افزودن کاراکترهای جذاب جدید گرفتار نقصان بود. هرچند در این سری گندم گماسایی (با بازی الهام اخوان) به جمع دیگر شخصیتهای آشنا دعوت شد و حضورش در رویارویی با خانواده مشتاق و به ویژه بهروز داستانکهایی را رقم زد، اما مشخصاً کافی نبود. حتی شرکت دادن موقتی کاراکترهای گذری مثل فرزند زن متوفی که فرشهایش را برای شست و شو به قالیشویی قصه سپرده بود یا حتی دوست بهروز، به جهت پرداخت دم دستی و خودداری از بسط در روایت، دردی را از این مشکل دوا نکرد.
حال آنکه در سری سازیها کاراکترهای جدید با قرار گرفتن در معیت شخصیتهای اصلی، هم به پرورش بهتر آنان کمک میکنند و هم برای خود هویت مستقل و چه بسا قابل امتداد میسازند. ضمن اینکه در «دودکش ۲» کاراکترهای عفت سوزنچیان (سیما تیرانداز) و یا افروز مشتاق (نگار عابدی) همچنان امکان بازطراحی و پروراندن بیشتری داشتند. نکاتی که میتوانند در سری بعدی سریال مورد التفات جدی قرار بگیرند.
فیلمنامه «دودکش» دست نیک نژاد را میبوسد!
ظاهراً بعد از تماشای سه «دودکش» باید این واقعیت را بپذیریم که فیلمنامه این سریال فقط و فقط دست شخص نیک نژاد را میبوسد و بس! توفیق فراوان «دودکش ۱» -که نیک نژاد را در مقام نویسنده در خدمت داشت-، شکست «پادری» به عنوان اسپین آف این سریال-که کورش نریمانی را جایگزین نیک نژاد نویسنده کرد - و کاستیهایی که در فیلمنامه سری آخر به چشم میخورد-چون تلویزیون برای پخش سریال سازندگان را در محدودیت زمانی قرار داد تا بخش عمدهای از فرصت نیک نژاد صرف کارگردانی شود-، ثابت میکند فقط نیک نژاد است که باید شش دانگ حواسش به فیلمنامه باشد تا کار چفت و بست خوبی بیابد.
دیوید مک کوئین در کتاب «راهنمای شناخت تلویزیون» (نشر اداره کل پژوهشهای سیما- ۱۳۸۴) مینویسد: «خانه و کار مضمونهایی متداولند و اغلب مردم قادر به درک طنزی هستند که از اختلاف میان افرادی به وجود میآید که مجبور به زندگی یا کار با یکدیگرند. تضاد ارزشها، هویتها و سبکهای زندگی در قلب کمدی است و هرچه این تضاد شدیدتر باشد، خندهها بلندتر خواهد شد!».
نیک نژاد در مقام نویسنده دقیقاً با درک این فرمول مهم در کمدی، «دودکش» را به قول فیروز مشتاق «به منصه ظهور!» رسانده است. بر همین اساس ضرورت دارد که حتی اگر مقرر میشود نویسندگانی در کنار او به عنوان طراح اصلی جای بگیرند، بر ذهنیات او و تلقی اش از دودکش و آدمهایش آگاه باشند. این آگاهی و وقوف میتواند فیلمنامه «دودکش» را رنگ و جلای زیبایی ببخشد.
«دودکش ۳» هم میتواند با لحاظ کردن این بدیهیات با اهمیت جریان یابد تا برند محبوب تلویزیون در ریل گذاری صحیح، تا سالها آنتن تلویزیون را رونق ببخشد و خنده بسازد!
منبع: فارس
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: دودکش 2 شبکه یک کاراکتر ها نیک نژاد شخصیت ها دودکش ۲
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۴۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ساخت ادامه سریالهای موفق در دستور کار است
پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما در گفتوگویی درباره آخرین وضعیت سریالهای الف ویژه اظهارکرد: دو مجموعه تلویزیونی «الف ویژه» فاخر سلمان فارسی و موسی(ع) در دست تولید است؛ هر دو مجموعه نمایشی با برنامهریزی منظم، مراحل مختلف آنها در حال پیشرفت است.وی افزود: فناوری تولید مجموعه موسی(ع) با سریال سلمان فارسی و همه مجموعههای نمایشی که تاکنون تولید شده، متفاوت است و براساس تولید مجازی یا همان Visual Production در دست ساخت است که تجهیزات قابل توجهی را باید تأمین کنیم که به تدریج در حال تأمین است.روند سنتی تولید سریالهای تاریخی تغییرکرد
رئیس سازمان صداوسیما گفت: امیدواریم امسال دو مجموعه تلویزیونی موسی(ع) وسلمان فارسی براساس زیرساختها و تجهیزات تولید مجازی در تراز روز دنیا قرار گیرند.به نظر میرسد تولید مجموعههای فاخر الف ویژه اگر بخواهد با شکل فعلی ادامه یابد، هم به لحاظ هزینه و هم به لحاظ زمان تولید چندان به صرفه نباشد؛ لذا ما توسعه فناوری جدید «تولید مجازی» را هدف قرار دادهایم. وی ادامه داد: درحال حاضر فصل یک سریال سلمان فارسی درخاک ایران از سال گذشته شروع شده و با همان برنامهریزی که پیشبینی شده در حال پیشروی است و شاهد حضور مجدد عوامل و بازیگران و برنامهسازی در شهرک غزالی صداوسیما هستیم.به گفته رئیس سازمان صداوسیما، سریال سلمان فارسی در سه فصل ساخته میشود؛ فصل دوم آن که مربوط به بیزانس بوده، به اتمام رسیده و در حال حاضر فصل ایران در حال تصویربرداری است و فصل پایانی هم که مربوط به بخش حجاز است، بعد از اینکه فصل ایران به مراحل وسط یا پایانی برسد، مراحل پیشتولید فصل حجاز آغاز میشود. جبلی درباره لوکیشن تصویربرداری سلمان فارسی یادآور شد: عموما لوکیشنهایی که برای فصل بیزانس طراحی شد، در مجموعه شهرک سینمایی غزالی سازمان صداوسیما ساخته شد و یک ساخت و سازهای ماندگاری است که برای همه مجموعههای تلویزیونی یا سینمایی قابل استفاده است.
صداوسیما سریالهای نمایش خانگی تراز را خریداری میکند
وی در پاسخ به پرسشی درباره خریداری سریالهای نمایش خانگی ازسوی صداوسیما و پخش در شبکههای سیما اظهارکرد: اگر در تولید مجموعههای نمایشی با ضوابط سازمان صداوسیما و هماهنگی بین تهیهکننده و مجموعه صداوسیما، برای شبکه نمایش خانگی برنامهای تولید شود، هم حمایت و هم خریداری میکنیم اما فعلا به مورد مشخصی نمیتوانم اشارهکنم.
سیاست صداوسیما، فصول بعدیسازی سریالهای موفق است
رئیس سازمان صداوسیما درباره ساخت فصول بعدی سریالهای پرمخاطب سیما بیان کرد: اساسا یکی از پایههای اساسی طرح تحول صداوسیما، فصل دومسازی است به این معنا که اگر مجموعههایی به هر دلیلی توفیقاتی داشتند، آن سریالها بهعنوان ارزش و ویژند صداوسیما مورد بهرهبرداری قرار میگیرند و فصول بعدی آنها تلاش میشود ساخته شود؛ البته در هر موضوعی فصلهای جدید باید با موضوعات متنوع و کیفیت بالاتر و بهتر ساخته شود تا به آن برند لطمه وارد نشود. وی ادامه داد: عملکرد صداوسیما در دو سه سال اخیر نشان میدهد از برندهای مهم حمایت کرده و برای ساخت فصلهای بعدی آنها اقدام کرده است؛ مثلا زیرخاکی و «نونخ» بخشی از آنهاست. درباره ساخت فصول بعدی پایتخت هم قبلا توضیح دادهام؛ بنابراین سیاست مذکور ادامه مییابد و هر مجموعهای که موفق بوده، مطمئن باشید ساخت فصول بعدی آنها در دستور کار است.